Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Novinky 2017

Generální finanční ředitelství vydává tento pokyn, který nahrazuje Pokyn č. GFŘ-D-30 ke stanovení daně paušální částku. Vydání tohoto pokynu je vedeno rovněž snahou rozšířit využití zákonné možnosti stanovení daně paušální částkou a zabezpečit v maximální možné míře jednotné a objektivní rozhodování o žádostech poplatníků o stanovení daně paušální částkou. V Pokynu jsou shrnuty zákonné předpoklady pro možnost stanovení DPFO paušální částkou a základní postupy jak ze strany správce daně, tak poplatníka.       

Na internetových stránkách provozovatele datových schránek www.datoveschranky.info byla dne 14. 12. 2017 zveřejněna informace o mimořádné výluce informačního systému datových schránek (ISDS), která proběhne v termínu: 29. prosince 2017, 16:00 hod. – 2. ledna 2018, 16:00 hod. Po tuto dobu nebude možné se do ISDS přihlásit a prostřednictvím ISDS přijímat/odesílat datové zprávy.

Poplatníci mohou podat na finanční úřad současně s přihláškou k registraci DPH i přílohu dokládající výkon jejich ekonomické činnosti, případně i jiné přílohy, dokládající údaje nezbytné pro správu daně uváděné v přihlášce (například skutečné sídlo či bankovní účet). Významně tím napomohou k urychlení samotného procesu registrace k DPH.

Účelem této informace je nejen připomenout obsah vybraných údajů potřebných pro správu daně v přihlášce k registraci k DPH a některé aspekty procesu registračního řízení v rámci stávajících právních předpisů v kontextu existujících rizik v oblasti DPH, ale zejména upozornit na možnost podat souběžně s přihláškou přílohu týkající se doložení výkonu ekonomické činnosti žadatele o registraci, popř. i jiné přílohy prokazující naplnění ostatních zákonných podmínek v případě povinné registrace, nebo přílohy dokládající některé údaje nezbytné pro správu daně uváděné v přihlášce (skutečné sídlo, bankovní účet). Doložení těchto příloh společně s přihláškou je dobrovolné, nicméně se tím může samotný proces registrace urychlit.

S účinností od 1. 1. 2013 zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“) obsahuje ustanovení § 106a, které stanoví podmínky pro aplikaci nového právního institutu tzv. nespolehlivého plátce. Tento institut, zejména v kombinaci s § 109 odst. 3 zákona o DPH, by měl primárně sloužit jako efektivní nástroj v boji proti únikům v oblasti DPH.

Nejvyšší správní soud dne 13. prosince 2017 potvrdil správnost postupu Finanční správy při vydání zajišťovacích příkazů v případě společnosti KM Plus spol. s.r.o. Jedná se o definitivní rozhodnutí správních soudů v této záležitosti, proti kterému již nejsou přípustné další opravné prostředky.
Ministerstvo financí vítá, že Ústavní soud potvrdil, že zákon o evidenci tržeb není protiústavní, jak tvrdili stěžovatelé, ale že je legitimním nástrojem ke kontrole daňových povinností a správě daní. Ministerstvo financí rozhodnutí Ústavního soudu plně respektuje a nyní se soustředí na to, aby jeho vůli zohlednilo při přípravě návrhu novely tohoto zákona.
Zdroj: Otázky Václava Moravce | Datum: 10. 12. 2017

Finanční správa již v předchozích zdaňovacích obdobích zavedla službu placení daně z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO a zasílání údajů pro placení daně z nemovitých věcí na e-mail.

Autor: Jakub Svoboda | Zdroj: Právo | Datum: 12. 12. 2017

  • Daň z příjmů fyzických osob
  • Kontrolní hlášení (DPH)

Již v loňském roce informovala Finanční správa České republiky veřejnost o specifické úpravě vracení přeplatků registrovaným daňovým subjektům, které žádají o vrácení přeplatku na jiný účet, než který mají u správce daně zaregistrován (viz sdělení zveřejněné dne 24. 2. 2016 na stránkách Finanční správy ČR).

K rozsudku Nejvyššího správního soudu ve věci společnosti FAU s.r.o., sp. zn. 4 Afs 140/2017, doručeného Finanční správě dne 1. 12. 2017, kterým byla zamítnuta kasační stížnost podaná Odvolacím finančním ředitelstvím proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 14. 6. 2017, č. j. 22 Af 9/2017-84, Finanční správa předně konstatuje, že respektuje právní závaznost daného soudního rozhodnutí, které analyzuje a po vyhodnocení právních závěrů v něm uvedených tyto promítne do své aplikační praxe.

Finanční správa ČR upozorňuje daňovou veřejnost, že posledním dnem pro příjem hotovosti v daňových pokladnách finančních úřadů a jejich územních pracovišť v roce 2017 bude středa 20. prosince. Daňové pokladny budou opět otevřeny ve středu 3. ledna 2018.

Upozorňujeme poplatníky daně z příjmů právnických osob, že tiskopis přiznání k dani z příjmů právnických osob platný pro zdaňovací období započatá v roce 2017 a pro části zdaňovacích období započatých v roce 2018 bude dostupný v polovině měsíce prosince 2017 v Databázi aktuálních daňových tiskopisů na stránkách Finanční správy. V lednu 2018 pak bude umožněno učinit podání v aplikaci Elektronická podání pro finanční správu (EPO) na adrese http://www.daneelektronicky.cz.

V pátek dne 8. 12. 2017 od 13:00 hodin dojde na Územním pracovišti v Olomouci z technických důvodů k přerušení přívodu elektrické energie. Z tohoto důvodu nebude funkční telefonní spojení a e-mailová pošta.

Finanční úřad pro Zlínský kraj upozorňuje veřejnost, že ve čtvrtek 7.12.2017 budou od 14:00 hodin zcela uzavřeny prostory Územního pracoviště v Uherském Brodě, a to z důvodu přerušení dodávky elektrické energie. Funkční nebude od 14:00 hodin telefonické spojení a fungovat nebude ani podatelna úřadu.

Upozorňujeme poplatníky daně z příjmů fyzických osob podávající daňové přiznání za zdaňovací období 2017, že budou moci učinit podání daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob na tiskopise č. 25 5405 MFin 5405 - vzor č. 24 (dále „DAP č. 24“).

Finanční správa získala za dobročinný projekt s názvem „Pomáháme svým kolegům: 5 příběhů v roce 2016“, který proběhl ve spolupráci s Kontem Bariéry, Cenu Fóra dárců 2017 za 1. místo v kategorii Zaměstnanecká sbírka. Tento projekt měl za cíl podpořit zaměstnance Finanční správy, jejich děti a blízké, kteří mají zdravotní handicap, zdravotní omezení či se nalézají v tíživé ekonomické situaci.

Pravidlo, že do základu daně z nabytí nemovitých věcí se nezahrnuje DPH, bude Finanční správa nově aplikovat nejen na případy, kdy je poplatníkem daně převodce (nejčastěji prodávající), ale i na případy, kdy je poplatníkem daně nabyvatel (nejčastěji kupující).

Ve středu 22. listopadu se uskutečnila na půdě Vysoké školy ekonomické v Praze přednáška generálního ředitele Martina Janečka o strategii Finanční správy. Téměř třem desítkám studentů Katedry veřejných financí představil především již zavedená opatření v boji proti daňovým únikům a připravované projekty na zjednodušení správy daní.

Od nového roku již budou okruhy povinných položek formuláře kontrolního hlášení DPH dány přímo zákonem. Jedná se pouze o formální změnu, technicky ani obsahově se pro plátce DPH nic nemění.

Každý český daňový subjekt, který je součástí nadnárodní skupiny podniků, jejichž společné výnosy za celou skupinu přesahují 750 mil. EUR, musí v rámci automatické výměny informací nově podávat tzv. Ohlášení, a to prostřednictvím aplikace Elektronická podání pro Finanční správu (EPO). Ohlášení se podává nejpozději do konce účetního období, za které se sestavuje konsolidovaná účetní závěrka skupiny podniků. První Ohlášení měla být podána do 31. října 2017, pokud první vykazované účetní období končilo před tímto datem. Tuto novinku přinesla novela zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní, tzv. Country by Country Reporting (CbCR).

Upozorňujeme plátce daně ze závislé činnosti a tvůrce mzdových programů na nové tiskopisy Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti.   

GFŘ pro zvýšení informovanosti a právní jistoty poplatníků daně z příjmů vydává sdělení k možnosti aplikace ustanovení § 28 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, při cesi nájemní smlouvy.

V souvislosti se změnou v § 6 odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), účinnou od 1. 1. 2018, která se použije poprvé při zdanění příjmů ze závislé činnosti plynoucích za kalendářní měsíc leden 2018.

Na základě provedené hloubkové analýzy dosavadní praxe a s ohledem na vývoj aktuální judikatury správních soudů připravila Finanční správa metodický pokyn, který sjednocuje, zpřesňuje a zkvalitňuje současnou praxi vydávání zajišťovacích příkazů.

V reakci na sérii reportáží o případu společnosti KM Plus spol. s.r.o. uveřejněné na Seznam Zprávy, která je další snahou o veřejnou diskreditaci postupu Finanční správy v souvislosti s problematikou zajišťovacích příkazů, jsme připravili materiál, který jasně dokazuje, že daná společnost zneužila dotaci na nákup plnících linek a byla součástí řetězového podvodu na DPH, což byly jednoznačně prokazatelné důvody k použití zajišťovacích příkazů. To ostatně potvrdily i dva rozsudky krajského soudu, dle kterých jsou zjištění Finanční správy v této záležitosti naprosto opodstatněná. Oba jsou přílohou zmíněného materiálu.

Zákonem č. 170/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“) dochází od zdaňovacího období 2018 k rozšíření komunikace mezi plátcem daně (dále jen „zaměstnavatel“) a poplatníkem (dále jen „zaměstnanec“) v souvislosti s ustanovením § 38k zákona o daních z příjmů tak, aby bylo možné využít i jiného způsobu projevu vůle zaměstnance při uplatnění nezdanitelných částí základu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, slev na dani a daňového zvýhodnění.

Finanční správa upozorňuje daňovou veřejnost na zveřejnění nových vzorů tiskopisů pro poplatníky s příjmy ze závislé činnosti (zaměstnance) a pro plátce daně ze závislé činnosti (zaměstnavatele). Jedná se o nový vzor tiskopisu Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (25 5457 MFin 5457 – vzor č. 26) a nový tiskopis Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění (25 5457/B MFin 5457/B – vzor č. 1).

Dne 4. 11. 2017 od 6:00 do neděle 5. 11. 2017 23:30, dojde k plánované odstávce některých aplikací Daňového portálu. V uvedenou dobu nebudou dostupné aplikace Správa údajů evidence tržeb, Vracení DPH v rámci EU a Mini One Stop Shop. Odstávka se netýká příjmové části systému evidence tržeb.

  • Autoři: Jiří Kubík, Sabina Slonková  | Zdroj: Seznam.cz | Datum: 16. 10. 2017

Finanční správa vydala Informaci k daňovému posouzení povinností poskytovatelů ubytovacích služeb prostřednictvím internetových platforem jako je například Airbnb a další. Jejím cílem je seznámit subjekty účastnící se transakcí, v rámci kterých jsou poskytovány ubytovací služby prostřednictvím internetových platforem, s jejich daňovými povinnostmi.

Cílem této informace je shrnutí daňových povinností (z pohledu zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění p. p., zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění p. p. a zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění p. p.) daňových subjektů poskytujících ubytování prostřednictvím internetových platforem.

Novela zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní, tzv. Country by Country Reporting (CbCR), zavádí povinnou automatickou výměnu informací podle jednotlivých zemí za nadnárodní skupiny podniků, jejichž společné výnosy za celou skupinu dosahují výše nad 750 mil. EUR.

Ve dnech 26. – 27. září 2017 navštívila pětičlenná delegace z Albánie Generální finanční ředitelství.
Výchozím předpokladem pro úspěšné uplatnění odpočtu od základu daně na podporu výzkumu a vývoje je existence kvalitně zpracovaného projektu. „Zpracování projektu dle jasně stanovených podmínek je způsob, jak zabránit zneužití této podpory,“ vysvětlil Jiří Fojtík, ředitel Sekce metodiky a výkonu daní.
S cílem poplatníky daně z příjmů maximálně informovat o všech nezbytných podmínkách, které má takový projekt splňovat, vydalo Generální finanční ředitelství shrnující Informaci.

2.-4. října je MIMO PROVOZ podatelna a pokladna územního pracoviště Brno II, a to z technických důvodů. Ostatní brněnská pracoviště fungují bez omezení. Omlouváme se za případné komplikace.

Všechna včera nefunkční telefonní spojení na pracoviště Finanční správy v Olomouckém kraji byla obnovena. V důsledku přechodu k jinému operátorovi byla v úterý 26. 9. 2017 dočasně přerušena telefonní spojení na Finanční úřad pro Olomoucký kraj a územní pracoviště v Olomouci, v Litovli, ve Šternberku, v Hranicích, v Jeseníku, v Prostějově a v Zábřehu n. M.

Dne 29. září 2017 bude z důvodu mimořádné odstávky serveru omezeno datové spojení na Finanční úřad pro Ústecký kraj (Velká Hradební 61) včetně jeho Územního pracoviště v Ústí nad Labem (Dlouhá 3359). Z tohoto důvodu nebude funkční ani telefonické spojení.

Za způsobené obtíže se velice omlouváme.

GFŘ pro zvýšení informovanosti a právní jistoty poplatníků daně z příjmů právnických a fyzických osob při uplatňování nepřímé daňové podpory výzkumu a vývoje vydává informaci k projektu výzkumu a vývoje jako nezbytné podmínce pro uplatnění odpočtu dle § 34 odst. 4 a 5 zákona o daních z příjmů.

Finanční správa se bude v případech závažného podezření na riziko neodvedení daně do státního rozpočtu, při kterých je oprávněna využívat tzv. zajišťovací příkazy, řídit novým metodickým pokynem. Úprava praxe vychází z komplexní analýzy současné praxe a hodnocení jejích alternativ, kterou Finanční správě po svém nástupu do funkce zadal zpracovat ministr financí Ivan Pilný.

Rozhovor s Martinem Janečkem, generálním ředitelem Finanční správy

Autor: Jana Klímová | Zdroj: ČRo Radiožurnál | Datum: 12.9.2017

„Jeden milion deset tisíc korun potřetí," zaznělo dnes v exekučním skladu Územního pracoviště ve Znojmě, do něhož na dražbu vozidla značky Ford Mustang z roku 1967 pořádanou Finančním úřadem pro Jihomoravský kraj dorazili čtyři vážní zájemci.

Od 25. září 2017 bude Finanční úřad pro Jihomoravský kraj, Územní pracoviště Brno III, fungovat v nové budově na adrese Šumavská 35, Brno. Dne 20. září bude dané pracoviště na stávající adrese (Šumavská 31) otevřeno jen do 12:00. Ve dnech 20. až 22. září pak bude pracoviště kvůli přesunu telefonicky nedostupné.

Telefonní i e-mailové kontakty zůstávají nezměněny. Bližší informace získáte na čísle 541 511 111.   

V návaznosti na zbavení mlčenlivosti ze strany společnosti FAU s.r.o. Finanční správa předkládá kvalifikované vyjádření k podrobnostem řízení s danou společností, které vysvětluje závažnost zjištěných skutečností a oprávněnost postupu Finanční správy v daném případě.

Finanční správa v reakci na tiskovou zprávu společnosti EUROPRINT a.s., kde společnost uvádí, že na sebe vyhlásila insolvenci kvůli zajišťovacím a exekučním příkazům Finanční správy, veřejně vyzývá tento daňový subjekt, aby zprostila správce daně zákonné povinnosti mlčenlivosti. Finanční správa se bez zproštění mlčenlivosti nemůže podrobně a kvalifikovaně vyjádřit ke konkrétnímu případu, a tím se účinně bránit veřejnému nařčení ze strany společnosti, že „zajišťovací příkazy byly neoprávněné, stejně jako následný postup Finanční správy.“

Finanční správa bude v případech, kdy je poplatníkem daně z nabytí nemovitých věcí převodce a cena sjednaná byla uhrazena včetně DPH, ve své správní praxi respektovat rozsudky Nejvyššího správního soudu. Při stanovení ceny sjednané pro účely stanovení základu daně tak bude nově vycházet z předpokladu, že její součástí není DPH.

Z provozních důvodů (plánovaná celodenní odstávka dodávky elektrické energie) bude dne 7. 9. 2017 uzavřen objekt Finančního úřadu pro Liberecký kraj a Územního pracoviště v Liberci (1. máje 97, Liberec). Tento den nebude funkční telefonní spojení, v objektu bude v omezeném rozsahu zajištěna pouze činnost podatelny, z technických důvodů nebude funkční ani telefonické spojení na Územní pracoviště ve Frýdlantě.

Za způsobené problémy se Vám omlouváme.

Rozhovor s Alenou Schillerovou, náměstkyní ministra financí pro daně a cla

Autor: Jitka Vlková | Zdroj: Mladá fronta DNES | Datum: 25.8.2017

Cílem této Informace je seznámení se změnami při uplatňování DPH společníky společnosti, ke kterým dochází v souvislosti s přijetím zákona č. 170/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní.

Z provozních důvodů (plánovaná celodenní odstávka dodávky elektrické energie) bude dne 29. 8. 2017 uzavřen objekt Finančního úřadu pro Liberecký kraj a Územního pracoviště v Liberci. Tento den nebude funkční telefonní spojení, v objektu bude v omezeném rozsahu zajištěna pouze činnost podatelny, z technických důvodů nebude funkční ani telefonické spojení na Územní pracoviště ve Frýdlantě.

Za způsobené problémy se Vám omlouváme.

ÚzP Brno III (Šumavská 31) bude v pondělí 28. 8. 2017 od 11 hodin ZCELA UZAVŘENO z technických důvodů. Nejbližší pokladna a podatelna je k dispozici na ÚzP Brno IV (Rybníček 2).
Z důvodu plánované odstávky dodávky elektrické energie ze strany ČEZ distribuce, a.s.
bude dne 24. 8. 2017 v době od 7:30 do 19:00 hodin ÚzP v Havířově bez telefonního a datového spojení.

Finanční úřad pro hlavní město Prahu ve spolupráci s Celním úřadem pro hlavní město Prahu provedl dne 9. 8. 2017 kontrolně - exekuční akci v areálu tržnice Holešovice. Akce byla zaměřena jednak na kontrolu dodržování zákona o evidenci tržeb a současně na daňovou exekuci u daňových dlužníků.

Generální finanční ředitelství ve spolupráci s Ministerstvem financí na základě množících se dotazů od veřejnosti a z důvodu správné aplikace zákona o daních z příjmů sděluje, že s účinností od 1. 1. 2018 dochází zákonem č. 170/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní, k rozšíření množiny osvobozených příjmů uvedených v § 6 odst. 9 písm. d) zákona o daních z příjmů o nový bod č. 4 tohoto ustanovení, tj. k rozšíření nepeněžního plnění poskytovaného zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi z fondu kulturních a sociálních potřeb, ze sociálního fondu, ze zisku po zdanění anebo na vrub výdajů, které nejsou výdaji na dosažení, zajištění a udržení příjmů o možnost poskytnutí příspěvku na tištěné knihy, včetně obrázkových knih pro děti, mimo knih, ve kterých reklama přesahuje 50 % plochy.

Poplatníci, kteří podají Přiznání k dani z příjmů fyzických osob a Přiznání k dani z nemovitých věcí jinak, než elektronicky, ačkoliv mají tuto povinnost, budou nově nejprve vyzváni k nápravě, a až pokud svou chybu nenapraví, budou pokutováni. Finanční správa aktualizovala Seznam podání, na něž se hledí jako na podání bez vady, jsou-li učiněna jinak než elektronicky, ačkoli měla být podána elektronicky.

V rozhodnutí ze dne 13. 7. 2017, sp. zn. 6 Afs 278/2016 – 54 dospěl Nejvyšší správní soud (dále jen „NSS“) při posuzování otázky, zda příjmy profesionálního sportovce z výkonu této činnosti na základě uzavřených profesionálních smluv představují příjmy z podnikání – ze živnosti, nebo příjmy z výkonu nezávislého povolání, které není živností dle zákona o daních z příjmů, k závěru, že pokud je s ohledem na neujasněnost právní úpravy v zásadě možné vykonávat činnost profesionálního sportovce dle § 7 zákona o daních z příjmů buďto jako živnost, nebo jako nezávislé povolání, nelze za daného právního stavu daňový subjekt nutit, aby zvolil ten způsob, který je vhodnější z hlediska fiskálních zájmů státu. Pokud daňový subjekt vykonával činnost profesionálního fotbalového hráče jako živnost na základě příslušného živnostenského oprávnění, příjmy z této činnosti představují příjmy ze živnosti dle § 7 odst. 1 písm. b) zákona o daních z příjmů.

Z provozních důvodů – oprava vodovodní přípojky - bude ve čtvrtek dne 27.7.2017 od 13:30 hod. uzavřen objekt Územního pracoviště v Kroměříži. Otevřeno bude následující den dle běžných provozních hodin.

Hudební festival je pro prodejce všeho druhu lákavou příležitostí k výdělku, při své činnosti však musí také dodržovat zákony. Proto Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj již před zahájením hudebního festivalu vyhotovil leták upozorňující na povinnosti vyplývající ze zákona o evidenci tržeb v souvislosti s podnikatelskými aktivitami na festivalu. Současně byl vyhotoven leták, ve kterém byli prodejci upozorněni na možnou kontrolu dodržování těchto povinností ze strany finančního úřadu. Oba letáky prodejci obdrželi od pořadatelů festivalu při své akreditaci.

Finanční správa zaznamenala nepříznivou situaci klientů dodavatele pokladních systémů E.E.T. One, a.s. v likvidaci, kteří aktuálně nemohou z pokladních zařízení odesílat údaje o tržbách. Vzhledem k tomu, že se jedná o situaci, kterou poplatníci sami nezavinili, ani ji nemohli svým jednáním nikterak ovlivnit ani jí předejít, je poplatníkům používajícím pro evidenci tržeb pokladní zařízení od společnosti E.E.T. One, a.s. v likvidaci, poskytnuta ze strany Finanční správy 14denní bezsankční lhůta na vyřešení problému tak, aby byli schopni tržby dále řádně evidovat.

V pátek, dne 21.7. 2017 bude z technických důvodů (celodenní přerušení dodávky elektřiny a vody) uzavřen pro veřejnost objekt Územního pracoviště v Nymburku, Bedřicha Smetany 55.

Nejbližší podatelnu naleznete na adrese: Územní pracoviště v Poděbradech, Hakenova 1404.

Poskytování pracovní síly může být zatíženo podvodem na dani z přidané hodnoty. Finanční správa v daném sektoru zjistila daňové podvody odpovídající situaci, kdy obchodní korporace v pozici „agentury práce“ poskytuje pracovní sílu výrobním podnikům či obchodním korporacím, přičemž se snaží účelově vyhnout placení DPH a rovněž dalším odvodům jako dani z příjmů právnických osob či sociálnímu pojištění.

Finanční správa České republiky upozorňuje daňové subjekty na skutečnost, že přijímání zdanitelných plnění spočívajících v poskytování pracovní síly dle právního vztahu uzavřeného v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem může být zatíženo podvodem na dani z přidané hodnoty.
S účinností od 1. 1. 2013 zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“) obsahuje ustanovení § 106a, které stanoví podmínky pro aplikaci nového právního institutu tzv. nespolehlivého plátce. Tento institut, zejména v kombinaci s § 109 odst. 3 zákona o DPH, by měl primárně sloužit jako efektivní nástroj v boji proti únikům v oblasti DPH.

Jak významem, tak i ekonomickým potenciálem rozhodně tuto mimořádnou podnikatelskou příležitost nemohla ve spojitosti s konáním 52. Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary opomenout také Finanční správa.

Podrobné informace naleznete v umístění Daně >> Daň z přidané hodnoty >> Informace, stanoviska a sdělení >> Ručení.
Finanční správa v prodloužené lhůtě pro podání přiznání k dani z příjmů (tj. do 3. července) eviduje za zdaňovací období roku 2016 celkem 2,64 mil. odevzdaných daňových přiznání, z toho 2,20 mil. od fyzických osob a 440 tisíc od právnických osob.
Z důvodu přerušení dodávky elektrické energie bude v pátek 7.7.2017 od 11:00 do 14:00 omezen provoz Územního pracoviště v Litomyšli.
Výsledkem celostátní kontrolní akce u provozovatelů ubytoven (bytů), kteří tyto prostory pronajímají zejména příjemcům sociálních dávek na bydlení, je doměření daně z příjmů ve výši 27,2 mil. korun a snížení daňové ztráty o 11,2 mil. korun. Kontroloři během 1,5 roku prověřili více než 4 tisíce subjektů, u kterých se zajímali o vykazování příjmů z nájemného a jejich řádné zdaňování za období roku 2012 až 2016.

V pondělí dne 10.7.2017 bude z důvodu přerušení dodávky elektřiny v době od 7.30 do 11.00 hod. omezen provoz Územního pracoviště v Kroměříži.

Z výše uvedeného důvodu nebudou ve stejnou dobu telefonicky dostupná ani Územní pracoviště v Holešově, Otrokovicích a Luhačovicích.

Informace k povinnosti placení záloh na daň z příjmů fyzických osob českých daňových rezidentů, vykonávajících zaměstnání na palubách lodí či letadel provozovaných v mezinárodní dopravě a případně také na palubách lodí a člunů provozovaných ve vnitrozemské vodní dopravě v zahraničí, kteří mají v souladu s příslušnou smlouvou o zamezení dvojího zdanění povinnost zdaňovat tyto příjmy pouze v ČR.

Daňová pokladna bude mimořádně uzavřena ve dnech 3. a 4. července 2017.
Od 10. července 2017 bude pokladna opět otevřena v běžných pokladních hodinách .

Modernější komunikace se státní správou a efektivnější výběr daní, který může narovnat podnikatelské prostředí. To jsou hlavní důvody, které nominovaly elektronickou evidenci tržeb mezi šestici klíčových zákonů loňského roku. V anketě Zákon roku, kterou již osmým rokem pořádá společnost Deloitte Legal, měli rozhodující hlasy zejména podnikatelé a zástupci odborné veřejnosti. Na základě jejich hlasování se EET stala druhým nejlepším zákonem roku 2016.

Dne 23. 6. 2017 bude z technických důvodů (celodenní odstávka vody) uzavřen objekt Územní pracoviště Praha-západ, Na Pankráci 95, Praha 4.

Nejbližší podatelny naleznete na adrese: FÚ pro Středočeský kraj (budova BCV), Na Pankráci 1685/17, 19 (u stanice metra Vyšehrad) , Územní pracoviště pro Prahu 4, Budějovická 409/1 (vedle obchodu Bauhaus). Za způsobené obtíže se Vám omlouváme.

Informace k novele zákonů, kterou se mění některé zákony v oblasti daně.
V souvislosti s novelou zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění zákona č. 170/2017 Sb. účinném od 1. 7. 2017 vydává Generální finanční ředitelství následující Informace.

V denním tisku v současné době vycházejí články k problematice daně z nabytí nemovitých věcí v případě nabytí vlastnického práva k bytové jednotce v rodinném domě. Bytové jednotky v bytových domech jsou při prvním prodeji novostavby od daně osvobozeny, kdežto v rodinných domech ne. Bohužel jsou k tomuto tématu ze strany médií uváděny nepřesnosti a zkreslené údaje, které by mohly poplatníkům spíše uškodit, proto uvádíme tyto informace na pravou míru.

Předepsaný doklad podle § 38l zákona o daních z příjmů.
Generální ředitel Finanční správy Martin Janeček na snídani s novináři zhodnotil efekty kontrolního hlášení rok a pět měsíců po jeho zavedení a odborníci Odboru nepřímých daní na schématech popsali skutečné případy odhalení karuselových podvodů.
Dne 13.06.2017 došlo k ukončení provozu aplikace Komunikační schránka pro banky. Došlo zároveň k odstranění všech informací o této aplikaci ze stránek Daňového portálu. V souvislosti s touto změnou došlo k odstranění písemnosti „Obecná písemnost určená pro podání státních orgánů a bank“ (DADSOB). Tento typ písemnosti již není možné prostřednictví aplikace EPO zaslat.
V pondělí 19. 6. 2017 bude z důvodu přerušení dodávky elektřiny v době od 7:15 hodin do 11:00 hodin omezen provoz v objektu Územního pracoviště v Holešově. Z tohoto důvodu nebude také fungovat telefonní spojení.
Ve čtvrtek 15. 6. 2017 bude z důvodu přerušení dodávky elektřiny v době od 8:00 do 17:45 hodin omezen provoz v objektu Územního pracoviště v Uherském Brodě. Z tohoto důvodu nebude také fungovat telefonní spojení.
Autor: Martin Janeček | Zdroj: Právo | Datum: 5. 6. 2017

V pondělí 5. 6. 2017 bude z důvodu přerušení dodávky elektřiny v době od 07:15 hod. do 13:00 hod. omezen provoz v objektu Územního pracoviště v Uherském Brodě. Z tohoto důvodu nebude také fungovat telefonní spojení.

Cílem této informace je shrnutí daňových povinností (z pohledu zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění p. p., zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění p. p. a zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění p. p.) daňových subjektů poskytujících přepravu osob prostřednictvím mobilní aplikace společnosti UBER.

Finanční úřad pro Zlínský kraj oznamuje veřejnosti změnu telefonních čísel Územních pracovišť v Otrokovicích a Luhačovicích k datu 1. 6. 2017.

Územní pracoviště v Otrokovicích:
Podatelna (spojovatelka) 573 323 100, provolba 573 323 1xx

Územní pracoviště v Luhačovicích:
Spojovatelka 573 323 193, podatelna 573 323 177, provolba 573 323 1xx

Dne 1. 6. 2017 bude z důvodu přerušení dodávky elektřiny v době od 07:30 hod. do 15:30 hod. omezen provoz v objektu Územního pracoviště v Kolíně, Politických vězňů 423. Provoz podatelny pro veřejnost bude zajištěn v omezeném rozsahu a to pro příjem podání, výdej tiskopisů a podání základních informací.

Finanční úřad pro Středočeský kraj upozorňuje veřejnost, že ve dnech 26. – 31. 5. 2017 bude probíhat jeho stěhování z budovy v ulici Žitná 12, Praha 2 do budovy v ulici Na Pankráci 1685/17, 19, Praha 4. V uvedených dnech bude provoz úřadu z důvodu stěhování omezen a současně může docházet k výpadkům telefonního spojení.

Ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství uspořádalo 17. května v pořadí již patnáctý ročník slavnostního vyhlášení poplatníků, kteří odvedli na dani z příjmů právnických osob v uplynulém roce do státního rozpočtu nejvíce.

Pro odeslání formuláře „Obecná písemnost určená pro podání orgánům Finanční správy ČR“ je možné využít, kromě jiných podporovaných způsobů autentizace elektronického podání, tedy podepsání způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu (např. uznávaný elektronický podpis), pomocí ověřené identity podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky (přihlašovací údaje do datové schránky), též odeslání bez podpisu.

V návaznosti na několikaměsíční dialog, který s neziskovými organizacemi vedl resort financí, Finanční správa aktualizovala metodiku elektronické evidence tržeb pro tyto subjekty. Aby metodika lépe korespondovala s reálnou situací většiny těchto subjektů a eliminovala negativní dopady na jejich veřejně prospěšnou činnost, zvýšila limit pro uplatnění výjimky z povinnosti evidovat tržby pro vedlejší podnikatelskou činnost.

Z důvodu plánovaného celodenního přerušení dodávky elektrické energie bude dne 19. května 2017 zcela uzavřena budova Finančního úřadu pro Plzeňský kraj, Hálkova 14, Plzeň. Funkční nebude v tento den telefonické spojení, fungovat nebude ani podatelna úřadu.
V pondělí dne 22. 5. 2017 bude ZÚP v Konici z technických důvodů uzavřeno.

Upozornění ke stanovení daně z příjmů fyzických osob paušální částkou za zdaňovací období (kalendářní rok) 2017 – možnost podávat žádosti o stanovení daně paušální částkou do 31. května 2017.

Ministerstvo financí a Finanční správa významným způsobem rozšiřují možnost využití tzv. institutu paušální daně, více podnikatelů tak získá možnost domluvit se s Finančním úřadem na pevné výši daně a zbavit se tím administrativy spojené s placením daní. Úprava je součástí daňového balíčku pro rok 2017, který v nejbližších týdnech vstoupí v účinnost. Požádat o stanovení daně z příjmů fyzických osob na rok 2017 paušální částkou bude možné až do konce května.

Finanční správa v těchto dnech zahájila rozesílku 3,3 mil. obálek se složenkami na zaplacení daně z nemovitých věcí na rok 2017. Lhůta pro zaplacení daně (nebo její první splátky) končí 31. května. Fyzické osoby obdrží do poštovních schránek bezplatnou „daňovou“ složenku. Právnické osoby obdrží informaci o daňové povinnosti do datových schránek. Pokud nemají zpřístupněnou datovou schránku, dostanou poštou běžnou poštovní poukázku. Kdo se přihlásil k zasílání údajů pro placení daně e-mailem, dostane všechny potřebné informace k placení daně do své e-mailové schránky. Obdobně je tomu i v případě poplatníků přihlášených k placení daně prostřednictvím SIPO, u kterých proběhne úhrada daně v souladu s podmínkami České pošty.

Dne 3. 5. 2017 bude z provozně technických důvodů uzavřena pokladna Finančního úřadu pro Středočeský kraj, Územní pracoviště Praha-západ, Na Pankráci 95, Praha 4.
Hotovost můžete složit na pokladně Finančního úřadu pro hlavní město, Územní pracoviště pro Prahu 4, Budějovická 409/1 (vedle obchodu Bauhaus). Za způsobené obtíže se Vám omlouváme.

V pátek 28. 4. 2017 bude z důvodu přerušení dodávky elektřiny v době od 07:15 hod. do 17:00 hod. omezen provoz v objektu Územního pracoviště v Uherském Brodě. Z tohoto důvodu nebude také fungovat telefonní spojení. Pro veřejnost bude zajištěn pouze chod podatelny v době od 8:00 do 14:00 hodin.

Generální ředitel Martin Janeček reaguje na usnesení č. 579, které rozpočtový výbor přijal na své schůzi dne 8. 3. 2017, a ve kterém žádal, aby Generální finanční ředitelství připravilo metodický pokyn k prověření, zda v souvislosti s vydáním emisí korunových dluhopisů nedošlo ke zneužití zákona. Dále bylo požadováno, aby byly na základě tohoto metodického pokynu příslušnými finančními úřady prověřeny všechny „emise“ korunových dluhopisů vydané v roce 2012, a aby do 31. 5. 2017 GFŘ předložilo rozpočtovému výboru informaci o proběhlých kontrolách zdanění, souvisejících s emisemi „korunových dluhopisů“ v roce 2012.

Dne 24. 4. 2017 bude z důvodu přerušení dodávky elektřiny v době od 07,00 hod. do 15,00 hod. omezen provoz v objektu Územního pracoviště v Hořovicích, Palackého náměstí 1417/32.
Z tohoto důvodu nebude také fungovat telefonní spojení. Pro veřejnost bude zajištěn pouze chod podatelny.
Za způsobené obtíže se veřejnosti omlouváme.

Finanční správa dnes zveřejnila Informaci k aplikaci zákonného opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, v případě nabytí vlastnického práva k bytové jednotce v rodinném domě.

Na tiskopise Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti plynoucích na základě dohod o provedení práce podle § 6 odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a o sražené dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně (Tiskopis 25 5460/A MFin 5460/A – vzor č. 4) vydaném pro zdaňovací období 2017, bylo v řádku 3. „Úhrn skutečně sražené daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů uvedených na ř. 2“ v odkazu na § 36 odst. 2 zákona nahrazeno písmeno p) písmenem o). V této souvislosti není nutné provádět změnu písmene, či samotnou výměnu tiskopisu ve mzdových programech.

V průběhu minulého týdne proběhla ve vietnamské tržnici SAPA rozsáhlá kontrolní akce „TOPAS“, v souvislosti s dodržováním povinností prodejců, které pro ně vyplývají ze zákona o evidenci tržeb. Výsledky kontrol ukazují, že se zde většina provozovatelů na evidenci tržeb připravila.

Poplatníci letos odevzdali prakticky stejný počet daňových přiznání k dani z příjmů jako v loňském roce. Z celkového počtu 1,94 mil. daňových přiznání se 1,67 mil. týkalo daně z příjmů fyzických osob a 0,27 mil. daně z příjmů právnických osob. Elektronickou formu podání zvolilo 14 % fyzických osob (loni 13 %) a 89 % právnických osob (loni 88 %).

Cílem této informace je shrnuti základních postupů souvisejících s podáním
žádosti o prominuti pokuty za nepodání kontrolního hlášení, a to zejména ve
vztahu k rozšíření důvodů pro toto prominuti s účinností od 6. 3. 2017.

S účinností od 1. května 2016 bylo novelou (zákon č. 125/2016 Sb.) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“), mimo jiné doplněno ustanovení § 10 odst. 1 písm. a) zákona o daních z příjmů, a to v tom smyslu, že ostatními příjmy dle § 10 zákona o daních z příjmů jsou také příjmy z provozu výroben elektřiny, ke kterému není vyžadována licence udělovaná Energetickým regulačním úřadem (dále jen „ERÚ“).

 

Finanční správa provedla další úspěšnou exekuční akci, tentokrát s krycím názvem „STROMOVKA“. Akce byla zaměřena na několik desítek daňových dlužníků se sídlem nebo provozovnou na území hl. m. Prahy a s celkovým daňovým nedoplatkem téměř 28 mil. korun.

Aby usnadnili daňovým poplatníkům podávání daňových přiznání k daním z příjmů, vyjíždějí pracovníci Finanční správy co nejblíže jejich bydlišti. V plánu mají letos „úřadovat“ ve 180 obcích celé ČR, přičemž v některých i opakovaně. Tuto službu zatím využili občané ve 107 obcích, přičemž odevzdali přes 5 000 daňových přiznání. Další výjezdy budou pokračovat až do termínu podání přiznání, tj. do 3. dubna 2017. Dosud bylo na finančních úřadech odevzdáno téměř 700 tisíc daňových přiznání k daním z příjmů.

Finanční správa upozorňuje poplatníky daně z příjmů právnických osob, že od loňského roku došlo ve vyhlášce pro podnikatele, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví, k doplnění nového ustanovení, ve kterém je stanoven rozsah sestavování účetní závěrky.

Z provedeného šetření Finanční správy vyplynulo, že někteří poplatníci chybně uplatňují zejména slevu na manželku/manžela a daňové zvýhodnění na vyživované děti žijící s nimi ve společně hospodařící domácnosti. V uplynulém roce byla vyměřena rozdílně od částek přiznaných poplatníky v daňovém přiznání k dani z příjmů fyzických osob u slev na dani na manželku/manžela částka téměř 10 milionů korun, u daňového zvýhodnění na vyživované děti to bylo dokonce 17,5 milionů korun.

Finanční správa nemá žádný důvod měnit svoji dosavadní správní praxi, která důsledně vychází ze zákona a je upravena příslušnými metodickými pokyny a vnitřními taktickými postupy. Tzv. korunové dluhopisy byly již na přelomu let 2011 a 2012 podrobeny analýzám a diskuzím, a to dokonce na odborném fóru. Z těch jednoznačně vyplynulo, že správce daně má k dispozici dostatek nástrojů, kterými provádí daňovou kontrolu i v této oblasti. Jedná se zejména o kontrolu transakcí mezi spojenými osobami – oblast převodních cen a nízké kapitalizace. Finanční správa musí postupovat v souladu se zákonem a nemůže být nucena změnit svoji dlouhodobou správní praxi ani na základě požadavku rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny.

Finanční správa zavedla pro poplatníky novou službu spočívající v zasílání údajů pro placení daně z nemovitých věcí na e-mail namísto složenky.

Finanční správa vydává na základě četných dotazů z řad poplatníků spadajících do neziskového sektoru sborník typických příkladů, který vysvětluje základní pravidla pro povinnosti, které těmto subjektům mohou vzniknout v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb.

Finanční správa přichází s další úlevou pro podnikatele. Plátci DPH, kteří v roce 2016 pochybili v souvislosti s podáním kontrolního hlášení a vznikla jim tudíž povinnost uhradit některou z „fixních“ pokut ve výši 10, 30 nebo 50 tisíc korun, mají nyní možnost požádat svého správce daně o prominutí 2 pokut a to bez ohledu na příčinu pochybení. Za rok 2017 bude možné za obdobných podmínek prominout nanejvýš 1 pokutu.

Reakce Finanční správy na závažná obvinění, která zazněla v České televizi v pořadu Otázky Václava Moravce dne 5. března 2017.

Otevřený dopis generálního ředitele Finanční správy Martina Janečka ministrovi zemědělství Marianu Jurečkovi, týkající se ministrových výroků ohledně korunových dluhopisů v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce.

V návaznosti na opakující se dotazy ze strany dotčených subjektů vydává Generální finanční ředitelství ve spolupráci s Generálním ředitelstvím cel informaci shrnující povinnosti prodejců ve vztahu k poskytování plnění osobám požívajícím výsad a imunit.

Finanční správa k dnešnímu dni vygenerovala přibližně 160 tis. autentizačních údajů, z toho zhruba 110 tis. po startu 1. vlny po 1. prosinci 2016. Čísla poskytují dostatečnou záruku, že jakákoliv panika ohledně počtu subjektů přihlášených k druhé vlně EET rozhodně není na místě. Deklarovaná horní hranice 200 - 250 tis. subjektů, kteří by teoreticky mohli být v rámci 2. vlny povinni evidovat, zahrnovala také bez elektronické evidence tržeb obtížně kvantifikovatelný soubor podnikatelů, kteří evidovat nemusí, případně začnou až později.

Pracovníci Finanční správy i celá územní pracoviště finančních úřadů i letos bodovali v soutěži „Daňař & daňová firma roku 2016“, pořádané společností Wolters Kluwer ČR, a. s.

Poplatníci daně z příjmů mají povinnost podat přiznání k dani z příjmů za rok 2016 nejpozději do 3. dubna 2017. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně. Daňové přiznání lze podat elektronicky, osobně na územním pracovišti finančního úřadu nebo poslat poštou.

Dne 14. 2. 2017 byl zveřejněn ve Sbírce zákonů zákon č. 33/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“). V důsledku této legislativní změny dochází ke snížení sazby daně z přidané hodnoty u novin a časopisů z 15 % na 10 %.

Finanční správa úspěšně dovršila dobročinný projekt ve spolupráci s Kontem Bariéry s názvem Pomáháme svým kolegům: 5 příběhů v roce 2016. Finanční správa tímto uzavřela svou již 5. zaměstnaneckou charitativní akci. Tento projekt měl za cíl podpořit vlastní zaměstnance Finanční správy, jejich děti a blízké, kteří mají zdravotní handicap, zdravotní omezení či se nalézají v tíživé ekonomické situaci.

Druhá vlna elektronické evidence tržeb startuje již 1. března 2017. Dotkne se odhadem 250 tisíc podnikatelských subjektů z maloobchodu a velkoobchodu. Zatím si však autentizační údaje vyzvedla jen čtvrtina z nich. Finanční správa proto nabízí podnikatelům možnost vyzvednout si autentizační údaje na územních pracovištích FÚ v rozšířených úředních hodinách, a to v termínu od 13. do 28. února 2017, vždy pondělí až čtvrtek od 8 do 17 hodin, v pátek od 8 do 15 hodin. Celý proces nastavení pokladního zařízení vyžaduje jistou časovou rezervu, proto apelujeme na podnikatele, aby si autentizační údaje vyzvedli co nejdříve a nevystavovali se zbytečným komplikacím spojeným s prodlením.

Český statický úřad dnes zveřejnil data o růstu tržeb v ubytování, stravování a pohostinství za prosinec 2016. Tento růst představuje podle ČSÚ 15,7 % v porovnání s prosincem 2015.

Z důvodu přerušení dodávky elektrické energie bude ve čtvrtek 23.2.2017 od 8:00 do 12:00 omezen provoz Územního pracoviště ve Svitavách.
č. j.: 187006/16/7100-20118-012884
Způsob zdaňování příjmů ze závislé činnosti.

Navrhovaná novela zákona o daních z příjmů – sněmovní tisk 873 pravděpodobně, vzhledem k dosavadnímu průběhu legislativního procesu, nabude účinnosti v průběhu roku 2017, proto upozorňujeme plátce daně ze závislé činnosti, že pro zdanění příjmů fyzických osob ze závislé činnosti pro účely zdaňovacího období 2017 se použije dosavadní znění zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen „zákon o daních z příjmů“), tj. znění účinné do nabytí účinnosti této novely.

Z důvodu přerušení dodávky elektrické energie bude v pátek 27.1.2017 Územní pracoviště v Uherském Hradišti pro veřejnost otevřeno pouze do 12:00 hodin.
Druhá vlna elektronické evidence tržeb startuje již 1. března 2017. Dotkne se odhadem 250 tisíc podnikatelských subjektů z maloobchodu a velkoobchodu. Podnikatelé by neměli odkládat podání žádosti o autentizační údaje na poslední chvíli.
Poplatníci, kteří nevedou účetnictví, použijí pro přepočet cizí měny jednotný kurz stanovený podle § 38 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění účinném do 31. 12. 2016.
Finanční správa zavádí pro poplatníky novou službu spočívající v zasílání údajů pro placení daně z nemovitých věcí na e-mail namísto složenky.
V článku "EET měla o silvestrovském večeru asi hodinu a půl problémy" Českých novin došlo k nepřesné interpretaci technických informací ze serveru hlidaceet.cz. Hlavní služba EET, tedy příjem datových zpráv evidovaných tržeb z pokladních zařízení (účtenek), běžela celou dobu naprosto bez problémů.