Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Tiskové zprávy 2019

Počátkem roku 2020 bude postupně docházet k ukončení platnosti pokladních certifikátů pro zařízení elektronické evidence tržeb a to uživatelům, kteří si vygenerovali pokladní certifikát před třemi lety. V lednu 2020 expiruje 15 629 pokladních certifikátů. Finanční správa proto připomíná, aby si uživatelé pokladních zařízení jejich platnost zkontrolovali a včas vyměnili za nový.

Elektronické dražby budou od 1. 1. 2020 spuštěny v dalších čtyřech krajích a postupně budou v únoru rozšířeny i na dražby ostatních finančních úřadů. Zároveň Finanční správa nově zavádí i elektronický způsob ověření identity uživatelů, kteří si chtějí zřídit uživatelský účet.

Osvobození pozemku bude možné uplatnit v rozsahu krajinného prvku, a to skupiny dřevin, stromořadí, travnaté údolnice, meze, příkopu, mokřadu, pokud bude tento prvek evidován v evidenci ekologicky významných prvků.

Finanční správa již dříve informovala veřejnost o tom, že v příštím roce převede do optimalizovaného režimu 33 územních pracovišť. Jedná se o vnitřní organizační změnu, která nebude mít vliv na rozsah a dosah služeb, které občanům územní pracoviště doposud poskytují. Žádné územní pracoviště nebude optimalizací zrušeno ani přemístěno do jiného města, současná dostupnost poskytovaných služeb tak bude zachována a občané nebudou odkázáni na služby jiného územního pracoviště.

Nejvyšší správní soud potvrdil postup Finanční správy v medializovaném případě podnikatele, který nezaslal datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně a nevystavil účtenku při kontrolním nákupu za 10 Kč. Finanční správa tento rozsudek vnímá jako potvrzení stávajícího nastavení správní praxe.

Certifikáty slouží k podpisu datových zpráv o evidovaných tržbách a jsou platné tři roky. Jejich výměna je nezbytná pro bezproblémové evidování tržeb. V prosinci vyprší platnost u téměř 10 tisíc pokladních certifikátů, a proto Finanční správa připomíná poplatníkům, aby si zkontrolovali platnost svého certifikátu a bezplatně si vygenerovali nový.

Finanční správa ČR upozorňuje daňovou veřejnost na omezení provozu finančních úřadů v pondělí 23. 12. 2019 a v úterý 31. 12. 2019 a zároveň připomíná, že posledním dnem pro příjem hotovosti v daňových pokladnách pro rok 2019 je středa 18. 12. 2019.

Finanční správa varuje občany před podezřelými e-maily, které jsou v posledních dnech rozesílány. Tyto e-maily působí dojmem, že jsou odesílány z orgány Finanční správy a mohou obsahovat neznámou přílohu.

Finanční správa vybrala nejvhodnějšího dodavatele v zadávacím řízení na zajištění podpory a vývoje Automatizovaného daňového informačního systému (ADIS) na roky 2020 až 2023, tedy na období čtyř let. Během zákonné lhůty nebyla proti rozhodnutí o výběru podána žádná námitka a Finanční správa s novým dodavatel uzavřela rámcovou smlouvu.

Během letošního roku a začátkem roku 2020 dochází postupně k ukončení platnosti pokladních certifikátů pro zařízení elektronické evidence tržeb poplatníkům, kteří si vygenerovali pokladní certifikát v počátcích zavádění elektronické evidence tržeb, tzn. před třemi lety. V nadcházejícím měsíci listopadu expiruje téměř 38 tisíc pokladních certifikátů. Finanční správa proto připomíná poplatníkům, aby si zkontrolovali platnost svého certifikátu a včas si ho vyměnili za nový.

Finanční správa upozorňuje potenciální nabyvatele vlastnického práva k jednotce v rodinném domě, že k 1. listopadu 2019 by měla nabýt účinnosti novela zákonného opatření Senátu (č. 340/2013 Sb.) o dani z nabytí nemovitých věcí, která rozšíří osvobození podle § 7 zákonného opatření. Kromě případů prvního úplatného nabytí vlastnického práva k dokončené nebo užívané jednotce v bytovém domě, bude možné uplatnit osvobození rovněž u užívaných nebo dokončených jednotek v rodinném domě.

Finanční správa úspěšně provedla první elektronickou dražbu prostřednictvím APED (APlikace Elektronických Dražeb). Byl tak učiněn další krok k elektronizaci a dražby Finanční správy byly zpřístupněny širšímu okruhu potenciálních dražitelů.

Díky vzájemné spolupráci Finanční správy, zástupců Krajského státního zastupitelství v Ostravě a Policie České republiky - Krajského ředitelství Moravskoslezského kraje, se na základě výstupů získaných při prověřování plnění povinností na úseku evidence tržeb podařilo odhalit významný daňový únik, a to minimálně v částce 14 milionů Kč.

Finanční správa připomíná daňovým subjektům poskytujícím přepravu osob prostřednictvím mobilních aplikací, např. Uber, Taxify (Bolt), Liftago apod., na nezbytnost plnění daňových povinností v oblasti daně z příjmů, daně z přidané hodnoty a silniční daně.

Finanční správa upozorňuje poplatníky, kteří si vygenerovali pokladní certifikát pro zařízení elektronické evidence tržeb před třemi lety, aby zkontrolovali jeho platnost. Do konce letošního roku a začátkem roku 2020 bude docházet k ukončení platnosti pokladních certifikátů, které byly generovány v počátcích zavádění elektronické evidence tržeb. Vydání nového certifikátu je bezplatné.

Pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a ve spolupráci s Generálním ředitelstvím cel spustila Finanční správa na začátku nového školního roku 2019/2020 Projekt Daně a cla do škol. Jeho cílem je nabídnout žákům a studentům možnost doplnit výuku finanční gramotnosti o informace z oblasti daní a cel.

Finanční správa po "letním" jednání se starosty a starostkami obcí, kterých se týká optimalizace finančních úřadů, dospěla k rozhodnutí, že v prvním pololetí roku 2020 bude v rámci zvýšení efektivity převedeno do optimalizovaného režimu celkem 33 finančních úřadů. V původním návrhu Finanční správa plánovala optimalizovat 34 finančních úřadů, nicméně se po důkladné analýze rozhodla zachovat Územní pracoviště v Litvínově ve stávajícím režimu. V rámci tohoto opatření nebude zrušeno žádné pracoviště finančního úřadu, pouze budou dále fungovat v rámci tzv. režimu 2+2.

Finanční správa zavádí od začátku září nový způsob dražeb věcí zabavených v rámci daňové exekuce a spouští APlikaci Elektronických Dražeb (APED). Jedná se o elektronickou formu dražeb, kterých se dražitelé budou moci zúčastnit bez fyzické přítomnosti a s volitelným využitím nastavení limitu svého nejvyššího dražebního podání (maximální nabízené ceny).

Finanční správa se v rámci kontrolní činnosti zaměřila v uplynulých měsících na subjekty, které poskytují ubytovací služby přes elektronické platformy. Z takto získaných prostředků mají totiž nájemci povinnost odvést daň. Pracovníci Finanční správy dosud prověřili téměř 7 tisíc daňových subjektů s pozitivním dopadem na státní rozpočet přesahujícím 35 mil. Kč.

Finanční správa se po třech desetiletích zbaví závislosti na jediném dodavateli služeb Automatizovaného daňového informačního systému. Do této situace nazývané vendor lock-in se Česká republika dostala kvůli nevýhodné smlouvě z roku 1992. Generální finanční ředitelství uzavřelo 7. srpna 2019 se společností IBM dohodu, na jejímž základě dojde v průběhu roku 2023 k předání majetkových práv na ADIS do vlastnictví státu.

Finanční správa v rámci zvýšení efektivity navrhuje úpravu organizačního zajištění činností 34 územních pracovišť, díky které lze v následujících pěti letech dosáhnout úspor ve výši zhruba 686 mil. Kč, aniž by toto opatření mělo zásadní dopad na služby poskytované daňové veřejnosti. Jedná se zatím o předběžný návrh, o kterém chce generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová mluvit se starosty a starostkami dotčených obcí. V rámci tohoto opatření nebude zrušeno žádné pracoviště finančního úřadu, některá ale budou dále fungovat v rámci tzv. režimu 2+2.

Finanční správě se daří zvyšovat podíl vymáhaných a vymožených nedoplatků. Plynulý růst úspěšnosti vymáhání je patrný ze statistických údajů, které Finanční správa sleduje.

Finanční správa se v rámci své kontrolní činnosti zaměřuje na dodržování zákonných předpisů a také zjišťuje jejich porušování či obcházení. Finanční správa je nezávislým správním orgánem a ohrazuje se proti nařčení z nečinnosti a zaujatého postupu v konkrétních kauzách, která se v uplynulých dnech objevila v některých médiích.

Finanční správě ČR se daří stále efektivněji cílit kontroly plátců DPH. Svědčí o tom celkový objem zadržených nadměrných odpočtů DPH, který se snižuje. Vyplývá to ze statistik FS ČR k 30. 6. 2019.

Finanční správa navázala spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze (VŠE). Zástupci obou institucí dnes podepsali smlouvu, která umožní zaměstnancům Finanční správy studovat v bakalářském studijním programu „Zdanění a daňová politika“. Vybraní zaměstnanci absolvují plnohodnotné bakalářské studium oboru srovnatelné se všemi absolventy tohoto oboru v řádném studiu.

Na konci letošního roku a počátkem roku 2020 bude docházet k ukončení platnosti pokladních certifikátů, které byly generovány v počátcích zavádění elektronické evidence tržeb. Tyto certifikáty slouží k podpisu datových zpráv o evidovaných tržbách a jsou platné tři roky. Pokud včas nedojde k výměně certifikátu v pokladním zařízení za nový a datové zprávy o evidovaných tržbách budou podepisovány starým a tedy již neplatným certifikátem, nebudou tyto tržby evidovány.

Finanční správa se ohrazuje proti zprávám v některých médiích, které prezentují celková roční čísla týkající se soudních sporů a tato čísla bez řádné analýzy jejich struktury prezentují takovým způsobem, který vede k nepodloženým závěrům o negativním vývoji pro Finanční správu.

Finanční správa v prodloužené lhůtě pro podání přiznání k dani z příjmů a po uplynutí období, kdy mohli poplatníci odevzdat přiznání bez sankcí, eviduje za zdaňovací období roku 2018 více než 2,8 milionu odevzdaných daňových přiznání. Z tohoto počtu bylo 2,3 milionu od fyzických osob a 485 tisíc od osob právnických.

1. červenec 2019 je poslední řádný termín pro odevzdání daňových přiznání pro poplatníky daně z příjmů za rok 2018. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně. V prodloužené lhůtě podávají přiznání poplatníci, kterým přiznání zpracovává daňový poradce, případně mají lhůtu prodlouženou ze zákona.

Cíle projektu MoJe daně, který veřejnosti nabídne novou, moderní a jednoduchou možnost komunikace s Finanční správou, představila ministryně financí Alena Schillerová a generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.

Blížící se 1. červenec 2019 je posledním dnem pro podání daňových přiznání pro poplatníky daně z příjmů za rok 2018. Do tohoto termínu podávají daňové přiznání k dani z příjmů poplatníci, kterým přiznání zpracovává daňový poradce, nebo mají prodlouženou lhůtu ze zákona.

Ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství dnes v prostorách Břevnovského kláštera uspořádalo již sedmnáctý ročník vyhlášení nejvýznamnějších plátců daně z příjmů právnických osob. Jako ocenění si zástupci oceněných společností převzali broušenou skleněnou plaketu. Již třetí rok po sobě se nejvýznamnějším plátcem daně stala Skupina ŠKODA.

Česká republika uzavřela dohodu s Německem týkající se přímé přeshraniční výměny informací v oblasti daně z přidané hodnoty (DPH). Na základě této dohody si bude Finanční správa ČR moci s kolegy z Německa efektivněji vyměňovat informace o přeshraničních transakcích, u nichž je podezření z podvodu na DPH, a také obecně posílit spolupráci při správě DPH mezi úřady z Česka, Bavorska a Saska. Výměna informací bude probíhat mezi pracovišti finanční správy, která se nacházejí blízko hranic.

Podvody na dani z přidané hodnoty jsou nejdůležitějším tématem pracovního setkání expertů Finanční správy, které probíhá 4. a 5. června ve Smilovicích.

Pátek 31. května 2019 je poslední řádný termín pro zaplacení daně z nemovitých věcí (nebo její první splátky). Nepřesáhne-li částka daně 5 000 Kč, je splatná celá právě do tohoto termínu.

Veřejná ochránkyně práv Mgr. Anna Šabatová informovala dopisem generální ředitelku Tatjanu Richterovou o ukončení systémového šetření uplatňování zajišťovacích příkazů Finanční správou České republiky. Toto šetření bylo zahájeno v září 2017 na základě diskuze odborné veřejnosti o riziku plošného využití tohoto nástroje při správě daní. Cílem prověřování bylo především vyhodnocení metodického nastavení dané oblasti správy daní, relevantní judikatury správních soudů a analytických a statistických údajů při uplatňování zajišťovacích příkazů.

Finanční správa rozešle celkem cca 3,3 mil. obálek se složenkami na zaplacení daně z nemovitých věcí na rok 2019. Lhůta pro zaplacení daně (nebo její první splátky) končí 31. května.

Generální finanční ředitelství nesouhlasí se závěry kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu 18/07. Závěry z kontrolní akce vycházejí ze spíše teoretických názorů a technických výpočtů NKÚ, které nezohledňují reálnou situaci, ve které se Generální finanční ředitelství v kontrolovaném období nacházelo.

Finanční správa v těchto dnech zahájila rozesílku celkem cca 3,3 mil. obálek se složenkami na zaplacení daně z nemovitých věcí na rok 2019. Lhůta pro zaplacení daně (nebo její první splátky) končí 31. května.

Finanční správa každoročně pořádá výjezdy svých zaměstnanců do obcí, kde nejsou sídla finančních úřadů. V těchto městech vybírají od poplatníků daňová přiznání a pomáhají s jejich vyplňováním. V letošním roce navštívili zaměstnanci Finanční správy celkem 172 obcí a celkově na výjezdech vybrali 22 tisíc podání.

Daňová Kobra pokračuje v úspěšném potírání daňových úniků a daňové kriminality. Operativní spolupráce při výměně informací mezi policisty, celníky a specialisty Finanční správy zapojených v Daňové Kobře umožňuje lépe analyzovat jednotlivé případy a v případě odhalení daňového úniku rychle a účinně proti pachatelům zasáhnout. Za téměř 5 let své existence tak Daňová Kobra zachránila státnímu rozpočtu už 11,67 miliard korun.

V pondělí 8. dubna 2019 byla poslední možnost podat daňové přiznání bez sankcí za pozdní podání. Finanční správa vybrala do pondělní půlnoci celkem 2 402 484 přiznání. Fyzické osoby jich podaly 2 055 852 a právnické osoby 346 632 podání.

Z celkového počtu 2,04 milionu daňových přiznání jich bylo vybráno 1,76 milionu od fyzických a 274 tisíc od právnických osob. V poslední den podávání, tedy 1. dubna, přijala Finanční správa 160 tisíc přiznání.

Součinnost mezi soudními exekutory a Finanční správou byla hlavním tématem setkání generální ředitelky Finanční správy Tatjany Richterové a prezidenta Exekutorské komory České republiky Vladimíra Plášila. Jednání proběhlo v pondělí 1. dubna v sídle GFŘ.

1. duben 2019 je poslední den pro odevzdání daňového přiznání pro poplatníky daně z příjmů za rok 2018. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně. Pokud daňový poplatník dosud své přiznání neodevzdal, může využít prodloužených úředních hodin, které mají finanční úřady a jejich územní pracoviště, a to do 18:00 hodin.

Posledním dnem pro odevzdání daňového přiznání pro poplatníky daně z příjmů za rok 2018 je 1. duben 2019. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně. K pohodlnějšímu podání daňových přiznání mohou poplatníci využít elektronických podání. Daňové přiznání lze podat v listinné podobě osobně na podatelnách finančních úřadů, poštou nebo elektronicky. Povinně elektronicky musí podání učinit mj. všichni poplatníci, kteří mají zpřístupněnu datovou schránku (viz níže).

Na odevzdání přiznání zbývá již pouze 14 dní a i proto tento týden navštíví zaměstnanci Finanční správy v rámci výjezdů do obcí největší počet míst, aby lidem pomohli vyplnit a odevzdat daňová přiznání i tam, kde nejsou sídla finančních úřadů. Přehled o výjezdech do obcí dle jednotlivých krajů naleznete na našem webu a také o nich pravidelně informujeme na sociálních sítích.

S blížícím se termínem pro podání daňových přiznání přináší Finanční správa souhrn toho, jak si podání zjednodušit a odevzdat ho elektronicky. Povinně elektronicky musí podání učinit všichni poplatníci, kteří mají zpřístupněnu datovou schránku nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem. K dnešnímu dni přiznání odevzdalo necelých 16 % právnických osob a 24 % osob fyzických.

Na odevzdání daňového přiznání mají poplatníci již jen necelý měsíc a přiznání k dnešnímu dni zatím odevzdalo zhruba 15 % fyzických osob. Posledním dnem pro odevzdání daňového přiznání je pondělí 1. dubna 2019. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně.

Z důvodu havárie u dodavatele technického řešení docházelo dnes dopoledne k dočasným výpadkům Daňového portálu a provozu EET. Nedostupnost příjmové strany EET a aplikací Daňového portálu se projevovala mezi 8:42 a 11:20. V současné době je příjem datových zpráv plynulý a bez problémů. Dostupnost aplikací Daňového portálu byla obnovena.

GFŘ v úterý zrušilo zadávací řízení veřejné zakázky na zpracování portálu MOJE daně. Důvodem je maximální úsilí o zajištění správného právního postupu v zadávacím řízení a následné bezpečné spuštění a provoz portálu. GFŘ okamžitě zahájilo práce na přípravě řešení, které neponese rizika soudních průtahů a zároveň zajistí ochranu systému v souladu s pokyny Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB).

Posledním dnem pro odevzdání daňového přiznání pro poplatníky daně z příjmů za rok 2018 je 1. duben 2019. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně. K pohodlnějšímu podání daňových přiznání mohou poplatníci využít elektronických podání, ale i výjezdů pracovníků Finanční správy do obcí. Daňové přiznání lze podat v listinné podobě osobně na podatelnách finančních úřadů, poštou nebo elektronicky. Povinně elektronicky musí podání učinit mj. všichni poplatníci, kteří mají zpřístupněnu datovou schránku (viz níže).

Finanční správa s velkým úspěchem ukončila další charitativní projekt s názvem „Pomáháme svým kolegům“. Ve spolupráci s Kontem Bariéry měl tento projekt za cíl podpořit vlastní zaměstnance Finanční správy, jejich děti a blízké, kteří mají zdravotní handicap nebo trpí vážnou nemocí. Pro Finanční správu se jednalo již o sedmý povedený charitativní projekt.

Generální finanční ředitelství (GFŘ) tímto reaguje na závěry kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), která proběhla v loňském roce a která byla zaměřena na daň z příjmů právnických osob a výsledků při jejím výběru. NKÚ ve zveřejněných závěrech rozporuje i některé zavedené postupy Finanční správy, které v rámci kontrol v předchozích letech sám nezpochybnil.

Formuláře k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2018 jsou dostupné na webu Finanční správy a daňovým poplatníkům výrazně usnadní vyplnění daňového přiznání. Tiskopisy daňových přiznání jsou dostupné v Databázi aktuálních daňových tiskopisů. Zde je možné vybrat si klasický tiskopis, interaktivní tiskopis nebo elektronické podání „EPO“.

Dne 17. 1. 2019 byla zveřejněna ve Sbírce zákonů (částka 3, zákon č. 6/2019 Sb.) poslanecká novela zákona o dani z přidané hodnoty. V důsledku této legislativní změny dochází ke snížení sazby daně z přidané hodnoty u pozemní a vodní hromadné pravidelné dopravy cestujících a jejich zavazadel z 15 % na 10 %.

Letošní přiznání k dani silniční je potřeba podat a daň také zaplatit nejpozději do konce ledna. Přiznání by neměli zapomenout podat zejména poplatníci, jejichž silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla (dále jen "vozidla") podléhají dani silniční.

Letošní přiznání k dani z nemovitých věcí je potřeba podat nejpozději do čtvrtka 31. ledna. Přiznání by neměli zapomenout podat zejména poplatníci, kteří v roce 2018 nově nabyli do svého vlastnictví pozemek, zdanitelnou stavbu nebo bytovou či nebytovou jednotku. Také ti poplatníci, kteří nemovitou věc darovali, prodali nebo jinak pozbyli, musí tuto skutečnost oznámit finančnímu úřadu. Pokud jim ještě nějaká nemovitá věc v kraji zbyla, podají dílčí daňové přiznání. Pokud všechny své nemovité věci v daném kraji v roce 2018 pozbyli, doručí na finanční úřad písemné oznámení o této skutečnosti.

Závěrem roku 2018 byla Parlamentem České republiky schválena poslanecká novela zákona č. 235/2004 Sb., kterou se mění zákon o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“). V důsledku této legislativní změny dochází ke snížení sazby daně z přidané hodnoty u pozemní (s výjimkou dopravy lyžařskými vleky) a vodní hromadné pravidelné dopravy cestujících a jejich zavazadel z 15 procent na 10 procent.