Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Elektronické dražby majetku vynesly 327 milionů Kč

24. 1. 2023 Tisková zpráva

Mgr. Hana Baráková Tisková mluvčí a ředitelka Odboru komunikace, Generální finanční ředitelství

Od spuštění elektronických dražeb majetku v roce 2019 u Finanční správy si dosud v Aplikaci elektronických dražeb (APED) zřídilo uživatelský účet celkem 3 600 uživatelů. Dalších 220 zájemců má o zřízení uživatelského účtu požádáno. Celkem od spuštění pilotního provozu Finanční správa provedla již 1 360 elektronických dražeb. V některých z nich se dražilo samostatně více předmětů nebo jejich souborů.

Dražit elektronicky může začít jednoduše každý. Uživatelský účet si mohou zřídit jak fyzické, tak právnické osoby, a to tuzemské i zahraniční. Po online registraci, vyplnění žádosti a ověření identity žadatele, získá uživatel přístup do aplikace APED. Identita dražitele se pak ověřuje buď osobně na finančních úřadech, nebo pomocí datové schránky, uznávaným elektronickým podpisem a nově i prostřednictvím služby NIA (buď NIA ID nebo bankovní identita). Národní identitní autorita (NIA) umožňuje jednoznačné a nepopiratelné určení fyzické osoby, která přistupuje k informačnímu systému veřejné správy. Službu NIA však nemohou využít právnické osoby.

„Mezi dražbami se často vyskytují automobily, nemovitosti, pozemky či spotřební elektronika. Finanční správa ale dražila i vrtulník, fotovoltaickou elektrárnu, soubor zlatých řetízků a náramků, zemědělskou techniku, výrobní linku nebo alkoholické nápoje, a to v různých cenových relacích. Např. rekordní výtěžek z dražby nemovité věci dosáhl částky 38 mil. Kč, a to za apartmánový komplex. V dražbě movitých věcí 9,5 mil. Kč za soubor elektroniky a v dražbě osobního automobilu VOLKSWAGEN TOUAREG 1,2 mil. Kč,“ uvádí zástupce generálního ředitele Finanční správy Jan Ronovský. Suma vydražených částek je přínosem pro státní rozpočet a z této částky jsou uspokojováni i věřitelé mimo Finanční správu, kteří své pohledávky přihlásili do rozvrhu výtěžku z dražby.

Během dražeb mohou zájemci přihazovat bud postupně dle aktuální ceny nebo si mohou nastavit maximální částku, kterou jsou ochotni za draženou věc zaplatit. Příhozy jsou pak prováděny automatizovaně. Po skončení dražby přihlášení dražitelé dostanou e-mailem informaci o výsledku dražby a vydražitel obdrží platební údaje.

Významnou změnou pro rok 2023 je změna ve způsobu ukončení dražby, kdy dražba nekončí jako dosud ve stanovený čas, ale v případě příhozu učiněného v posledních 5 minutách se její konec posune o dalších 5 minut od okamžiku příhozu. Mělo by se tak zabránit situacím, kdy účastníci dražby např. vinou pomalejšího internetového připojení nestačí na konci dražby učinit platný příhoz.

Souhrnné informace k dražbám a přehled všech klasických i elektronických dražeb Finanční správy je k dispozici na webových stránkách Finanční správy.