Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Bez prověřování by kontrolní hlášení ztrácelo smysl

6. 6. 2016 Tisková zpráva

Ing. Petra Petlachová ředitelka Odboru komunikace, tisková mluvčí

Finanční správa byla v poslední době v souvislosti s kontrolním hlášením kritizována za to, že jedná protiprávně či dokonce plátce masově "šikanuje" tím, že je vyzývá, aby doložili a prokázali údaje, které v kontrolním hlášení tvrdí. Prověřování zjištěných nesouladů ve vykázaných údajích na straně dodavatele a odběratele, je činnost zcela legitimní a je naprosto nezbytná pro odhalení podvodů v řetězcích a zabránění vykrádání státní kasy prostřednictvím neoprávněného čerpání nadměrných odpočtů DPH.

Bylo by proti logice věci, kdyby systém kontrolních hlášení upozornil na nesoulad mezi přiznanou daní na výstupu u jednoho plátce a uplatněným odpočtem daně u druhého plátce, a Finanční správa by tento nesoulad neprověřovala. "Je potřeba si uvědomit, že ročně "proteče" systémem DPH 1,3 bil. korun, přičemž objem daňových úniků je odhadován na 80 mld. korun. Zavedení kontrolního hlášení přineslo už po třech měsících hodnocení k dnešnímu dni zvýšení inkasa na DPH ve výši minimálně 5 mld. korun", poznamenal Martin Janeček, generální ředitel Generálního finančního ředitelství.

Kontrolní hlášení podávají plátci DPH od ledna letošního roku. Při zpracování kontrolních hlášení za období leden až březen Finanční správa detekovala téměř 90 tis. rizikových případů, kdy nebyla vykázána daň či byla přiznána daň nesprávně nižší. Také ne všichni plátci přiznanou daň i zaplatili. Například za období březen 2016 resp. 1. čtvrtletí 2016 neuhradilo vykázanou DPH v celkové vyši 1,7 mld. korun téměř 19 tisíc plátců.

Z celkového počtu více než 500 tisíc plátců DPH dosud správci daně prověřili nesoulady v kontrolním hlášení u necelých 37 tis. plátců, což je pouhých 7 % z celkového počtu plátců. "Prověřování se tak dotklo jen minimálního počtu plátců, nešlo tedy o žádné masové akce. Díky prošetření mohli správci daně včas a účinně zachytit plátce nebo jejich obchodní partnery, kteří si neplní řádně své povinnosti nebo neplatí DPH", dodal Martin Janeček.

Přesto Finanční správa riziko, že by v nějakém jednotlivém případě nemuselo být z její strany postupováno zcela ideálně, nepodceňuje, a diskusi nad konkrétním případem se nebrání. Naopak. Má zájem získat zpětnou vazbu od plátců a je připravena reagovat a prověřovat údajné "šikanózní" jednání. Z tohoto důvodu aktuálně zveřejnila na svých internetových stránkách formulář, kam mohou plátci, kteří se cítí býti dotčeni prošetřováním nesouladů v kontrolním hlášení, napsat podnět, konkrétní případ údajného nesprávného postupu správce daně. Podněty budou zpracovávat a vyhodnocovat příslušní daňoví odborníci. V souhrnné podobě budou následně výsledky veřejnosti prezentovány.

Kontaktní formulář na podněty, týkající se kontroního hlášení, je k dispozici na internetových stránkách FS na adrese: http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/dane/dan-z-pridane-hodnoty/kontrolni-hlaseni-DPH/kontaktni-formular