Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Zakázka na úpravu ADIS je nutná

21. 7. 2020

Finanční správa reaguje na nařčení, že připravuje předraženou zakázku na úpravu systému na správu daní. Skutečností je, že Finanční správa není vlastníkem majetkových práv a po třech desetiletích se zbavila závislosti na jediném dodavateli služeb Automatizovaného daňového informačního systému.

Do této situace nazývané „vendor lock-in“ se Česká republika dostala kvůli nevýhodné smlouvě z roku 1992. Generální finanční ředitelství uzavřelo 7. srpna 2019 se společností IBM dohodu o bezúplatném převodu, na jejímž základě dojde v průběhu roku 2023 k předání majetkových práv na ADIS do vlastnictví státu.

Novým dodavatelem služeb je od roku 2019 společnost O2 IT Services, s. r. o., která byla vybrána na základě otevřeného zadávacího řízení, jenž proběhlo minulý rok. Do něj se přihlásili 3 uchazeči. Na základě tohoto výběrového řízení byla uzavřena Rámcová smlouva mezi GFŘ a O2IT Services.

Smlouva, která je v článku zmíněna, je jednou z prováděcích smluv uzavíraných pod uvedenou Rámcovou smlouvou. Na základě pečlivé analýzy a dlouhodobých cenových vyjednávání, byla cena nakonec snížena na méně než polovinu její původně navrhované výše - cca 130 mil. Kč. Smlouva se týká legislativních změn v daňovém řádu, který začne platit od 1. 1. 2021.

ADIS je komplexní systém správy daní a poplatků v ČR. Je to robustní systém, který však musí být vždy plně v souladu s platnou legislativou. Pracuje v něm více než 15.500 uživatelů Finanční správy. ADIS spravuje téměř 8 mil. „unikátních“ daňových subjektů.