Finanční správa České republiky

Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Finanční správa ČR zveřejní od 1. 4. 2013 na svých internetových stránkách bankovní účty plátců DPH Tisková zpráva

Generální finanční ředitelství upozorňuje, že většina plátců DPH dosud nesplnila svou povinnost sdělit správci daně do 28. února 2013 čísla všech bankovních účtů používaných pro jejich ekonomickou činnost a z nich zvolit ty, které budou správcem daně zveřejněny na adrese www.daneelektronicky.cz

Novela zákona o dani z přidané hodnoty přinesla v oblasti boje proti daňovým únikům některé změny, které by se měly pozitivně promítnout do právní jistoty plátců daně. Tyto změny navazují na komplex opatření, která svým efektem směřují i k dosažení čistoty trhu s cílem minimalizovat nepřípustnou konkurenční výhodu subjektů získanou tím, že krátí příjmy státního rozpočtu.

Jedním z těchto opatření je povinnost plátců sdělit správci daně jako povinný registrační údaj dle § 96 zákona o DPH, čísla všech svých účtů u poskytovatelů platebních služeb, pokud jsou používány pro ekonomickou činnost. Současně má plátce možnost určit, které z těchto jeho účtů budou zveřejněny v rámci veřejně přístupného registru plátců DPH způsobem umožňujícím dálkový přístup. Správce daně začne účty zveřejňovat od 1. 4. 2013 a to v databázi „Registr plátců DPH“.

Od téhož dne začne platit i ručení příjemce plnění v případě, že příjemce provedl úhradu na jiný než zveřejněný bankovní účet dodavatele. Od 1. 4. 2013 si současně plátci (příjemci plnění) budou moci zveřejněné účty poskytovatele zdanitelného plnění ověřovat dálkově prostřednictvím registru plátců DPH. Automatické ověřování účtů spolu s ověřováním spolehlivosti plátce bude součástí Web služby Daňového portálu, kterou v současné době Finanční správa ČR připravuje a bude k dispozici v průběhu prvního čtvrtletí 2013.

Zveřejnění předchází povinnost oznámit správci daně čísla všech svých bankovních účtů používaných k ekonomické činnosti. Tato povinnost se dotýká všech plátců DPH, tedy i těch, kteří již byli zaregistrováni před 1. 1. 2013. Zejména pro ně jde nyní o aktuální záležitost.

U stávajících plátců DPH, tj. zaregistrovaných před 1. 1. 2013, je v zákoně zakotvena 2 měsíční lhůta pro „doplnění“ předmětného registračního údaje. Stávající plátci tak musí čísla všech svých bankovních účtů, používaných k ekonomické činnosti a současně bankovní účty vybrané ke zveřejnění, oznámit správci daně nejpozději do 28. 2. 2013.

Z dosavadních podání došlých na finanční úřady je bohužel patrné, že většina stávajících plátců zatím oznámení údajů o bankovních účtech neučinila. Vzhledem k tomu, že se zákonem stanovená lhůta krátí, doporučuje Generální finanční ředitelství, aby plátci této problematice věnovali zvýšenou pozornost.

Jak bankovní účty správci daně sdělit?

Stávající plátce DPH je povinen splnit výše uvedenou povinnost, tj. provést oznámení ve lhůtě do 28. 2. 2013 prostřednictvím formuláře „Oznámení o změně registračních údajů / Žádost o zrušení registrace“ č. 25 5111 MFin 5111 - vzor č. 1.

Tiskopis je dostupný na internetových stránkách www.financnisprava.cz nebo přímo na odkazu.

Pokud stávající plátci DPH do konce února neučiní výše uvedené oznámení, má se ze zákona za to, že plátce určil ke zveřejnění všechny své účty, které správce daně u toho plátce eviduje v rámci registrační povinnosti. Tyto účty pak správce daně 1. 4. 2013 zveřejní (pokud jde skutečně o účty patřící plátci). Uvedené řešení však předpokládá, že bankovní účet pro ekonomickou činnost byl v minulosti při registračním řízení správci daně sdělen a nadto nijak nezbavuje plátce odpovědnosti za splnění povinnosti oznámit všechny své účty používané k ekonomické činnosti, potažmo oznámení změn v tomto registračním údaji.

Plátci, kteří jsou registrováni k dani z přidané hodnoty po 1. 1. 2013, sdělují správci daně tento povinný údaj při registraci, tj. výhradně prostřednictvím formuláře „Přihláška k registraci k dani z přidané hodnoty“ č. 25 5104 MFin 5104 - vzor č. 5. Přihláška je zveřejněna na internetových stránkách Finanční správy ČR www.financnisprava.cz v záložce Daňové tiskopisy (použití volby „Daň z přidané hodnoty“ - „Registrace“).

Pro elektronické podání „Přihlášky k registraci k dani z přidané hodnoty“ i „Oznámení o změně registračních údajů/Žádost o zrušení registrace“ je aktuálně možné využít aplikace Elektronická podání pro finanční správu, tzv. „EPO“ na Daňovém portálu výběrem druhu podání - „Obecná písemnost“, kde vyplněný formulář bude zaslán jako příloha tohoto podání. Toto platí do doby zprovoznění elektronických podání k registračnímu řízení na Daňovém portálu. Zároveň je možné i nadále činit citovaná podání prostřednictvím Centrálního registračního místa na živnostenských úřadech.

Aplikační služby