Finanční správa České republiky

Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Daňová přiznání k daním z příjmů – jaký byl letos jejich výběr? Tisková zpráva

Téměř 1 850 000 daňových přiznání k dani z příjmů fyzických osob a 250 tisíc daňových přiznání k dani z příjmů právnických osob bylo odevzdáno na finančních úřadech po celé republice v řádném termínu pro podání daňových přiznání, tedy do 1. dubna 2014.

Tato čísla však nejsou konečná. Finanční správa předpokládá, že někteří poplatníci ještě podají daňové přiznání v „bezsankční“ 5ti denní lhůtě – tj. do 8. dubna 2014. Další poplatníci, kteří uložili do 1.dubna 2014 u správce daně plnou moc k podání daňového přiznání prostřednictvím daňového poradce nebo ti poplatníci, kteří mají ze zákona povinnost mít ověřenou účetní závěrku auditorem, mají čas s podáním daňového přiznání až do 1. července 2014.

Podíl elektronicky podaných přiznání stoupl oproti loňsku jak u fyzických, tak u právnických osob. Elektronická podání zahrnují podání prostřednictvím datových schránek a také aplikace Elektronická podání pro Finanční správu, která je pro poplatníky dostupná na internetových stránkách finanční správy.

Výjezdy správců daně do obcí

Úctyhodných 307 výjezdů do 220 obcí po celé České republice uskutečnili pracovníci finančních úřadů v rámci klientského přístupu v průběhu měsíce března a první dubnové úterý. Při těchto výjezdech převzali od poplatníků téměř 25 tisíc daňových přiznání a zodpověděli tisíce jejich dotazů. Zájem o tuto službu finanční správy rok od roku roste. Letos ji využilo o 10% více občanů než loni, nejvíce v Kraji Pardubickém, Středočeském, Olomouckém a Kraji Vysočina. Zejména pro obyvatele malých obcí je často složité dostavit se na příslušný, jim příliš vzdálený finanční úřad. Proto kvitují s povděkem, že za nimi správci daně přijedou, poradí, případně pomohou s vyplněním přiznání. Pokud správce daně na místě zjistí, že poplatník například zapomněl přiložit k daňovému přiznání nezbytnou přílohu, může se pro ni poplatník jednoduše vrátit domů a okamžitě přinést.

Pracovní sobota na finančních úřadech

Zhruba 13,5 tisíce daňových přiznání k daním z příjmů vybrali pracovníci finančních úřadů také během sobotního dopoledne 29. března 2014. Provoz na 102 otevřených úřadovnách po celé České republice byl v porovnání s loňským rokem sice o něco nižší, ale byl velmi vítanou službou hlavně pro poplatníky, kteří jsou během pracovního týdne zaneprázdněni podnikáním při zaměstnání a také pro účetní firmy a daňové poradce, kteří podávali současně více daňových přiznání najednou za své klienty. Tradičně nejvíce daňových přiznání bylo v sobotu odevzdáno na Finančním úřadě pro hlavní město Prahu – na územních pracovištích v Praze 5, Praze 9 a Praze 10 a dále na Finančním úřadě pro Jihomoravský kraj a jeho územních pracovištích.

Jak celkově proběhl výběr daňových přiznání v letošním roce?

Pracovníci finanční správy byli na očekávaný zvýšený nápor poplatníků v období podávání daňových přiznání k daním z příjmů dobře připraveni. Od 24. března až do 1. dubna měly všechny finanční úřady rozšířeny úřední hodiny - každý pracovní den bylo otevřeno od 8,00 do 18,00 hodin, poslední březnovou sobotu pak celé dopoledne. Na všech pracovištích finančních úřadů byl provoz plynulý, bez komplikací, nebyla zaznamenána žádná zásadní stížnost ze strany poplatníků. Naopak – poplatníci pochvalně oceňovali ochotu a vstřícnost pracovníků finanční správy.

Všechny nejdůležitější informace k aktuálně podávaným daňovým přiznáním k daním z příjmů byly pro poplatníky po celou dobu přehledně a na jednom místě kdykoliv k dispozici na internetových stránkách finanční správy na adrese www.financnisprava.cz v „Nepřehlédněte“ nebo v červeném boxu vpravo. Vynikajícím pomocníkem pro vyplnění daňového přiznání byla pro spoustu poplatníků také aplikace finanční správy „Elektronická podání pro finanční správu“, dostupná na www.daneelektronicky.cz.

Aplikační služby