Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Veřejnost považuje Finanční správu za profesionální instituci a je spokojena s jejím fungováním

16. 12. 2021 Tisková zpráva

Mgr. Hana Baráková tisková mluvčí, Generální finanční ředitelství

Společnost MEDIAN provedla pro Finanční správu průzkum veřejného mínění na téma „Spokojenost s činností Finanční správy“. Většina dotázaných má s Finanční správou dobré zkušenosti a je s jejím fungováním převážně spokojena. Oslovení respondenti ji považují za profesionální a důvěryhodnou instituci.

Průzkum spokojenosti probíhal v říjnu 2021 mezi 803 respondenty, kteří jsou občany ČR staršími 18 let a mají nebo měli v posledních pěti letech zkušenosti s Finanční správou a s plněním daňových povinností. Z provedeného průzkumu vyplývá, že 88 % respondentů by charakterizovalo Finanční správu jako profesionální a 77 % respondentů jako důvěryhodnou instituci (viz graf č. 1). „Výsledky průzkumu ukazují, že Finanční správa má důvěru občanů. I přes těžké období pandemie mají občané s našimi zaměstnanci na finančních úřadech dobré zkušenosti,“ hodnotí výsledky průzkumu generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.  
 

Graf č. 1: Charakteristika FS

Nadpoloviční většina těch, kteří se průzkumu zúčastnili, má přehled o svých daňových povinnostech (58 %). Většina dotázaných (73 %) také uvedla, že měla v posledních pěti letech s Finanční správou dobré zkušenosti (viz graf č. 2).

Graf č. 2: Hodnocení dosavadních zkušeností s FS

S chováním pracovníků Finanční správy je spokojeno 94 % dotázaných, kteří byli v posledním roce v kontaktu např. s finančním úřadem (viz graf č. 3). Největší spokojenost deklarovali respondenti s rozsahem poskytovaných služeb a dostupností finančního úřadu. 

Graf č. 3: Celková spokojenost s chováním pracovníků FS

V souvislosti s placením daní považují téměř tři čtvrtiny respondentů placení daní za jednoduché (73 %). Nadpoloviční většina dotázaných považuje informace potřebné k placení daní za srozumitelné (69 %), přehledné (61 %) a dostupné (74 %). Téměř tři čtvrtiny respondentů preferují při placení daní či správních poplatků bezhotovostní převod.  

Finanční správa si nechává zpracovávat průzkumy veřejného mínění od roku 2018 (kromě roku 2020, kdy to nebylo možné kvůli pandemii) a s ohledem na jejich výsledky se snaží analyzovat a zlepšovat svoji činnost. Jedním ze sledovaných ukazatelů je i spokojenost veřejnosti s hlavním informačním webem www.financnisprava.cz. Z proběhlých průzkumů Finanční správa zjistila, že část veřejnosti měla vůči infomačnímu webu výhrady (viz graf č. 4) a i proto se Finanční správa rozhodla vytvořit nový a přehlednější web, který zohledňuje aktuální vizuální trendy, splňuje moderní bezpečnostní požadavky a klade důraz na to, aby se uživatel na webu jednoduše orientoval. Nový web Finanční správy pak byl spuštěn 1. listopadu letošního roku. 
 

Graf č. 4: Spokojenost s webem www.financnisprava.cz