Finanční správa České republiky

Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

EET funguje. Přesto jsme dál fackovací panák

Finanční správa je pravidelný fackovací panák. Ano přiznávám, daně nejsou obecně populární téma. Nicméně nikdo nemůže zapřít jejich nezastupitelnou roli ve společnosti. Jedna taková pořádná facka přišla od mediálně velmi vděčného kritika EET Michala Bláhy. Ačkoliv do veřejného éteru šíří nepravdy soustavně, tentokrát to je už skutečně přes čáru a je obdivuhodné, že se něco tak prázdného mohlo vůbec dostat do médií. Označovat Finanční správu za daňové gestapo není hodno ani senzacechtivému bulváru natož ekonomického titulu E15. Je nicméně pravda, že cíl mediálně se zviditelnit házením špíny na „berňák“ a získat si čtenáře dramatickými titulky jde ruku v ruce. Pro nás je pak velmi těžké, ve stínu této lživé kritiky, vysvětlit veřejnosti naší skutečnou funkci. My tu přeci nejsme pro to, abychom podnikatele zbytečně zatěžovali, jsme tu pro to, abychom je chránili před těmi, co nedodržují pravidla na úkor ostatních. Naše role správce daně je, pravda, nepopulární, nicméně nutná.

Přiznejme si - EET je skutečně výjimečný projekt. Nejenže se jedná o první krok k rozsáhlé elektronizaci veřejné správy, ale také o opatření, jehož zavedení doprovázel výjimečně široký dialog se zainteresovanými skupinami podnikatelů a nadstandardní informační kampaň. Tolik, kolik se udělalo pro hladký průběh náběhu EET, se v historii ČR pro žádné jiné opatření neudělalo! A systém běží bez problémů a především opravdu funguje! Díky EET a dalším opatřením jako je kontrolní hlášení, se inkaso DPH soustavně zvyšuje. Aktuální meziroční růst je dokonce o 12 % vyšší. To ale naši kritici neradi vidí a tak musí psát zoufalé články s ještě zoufalejšími titulky.

Příprava tak rozsáhlého projektu, který u nás nemá obdoby, probíhala velmi intenzivně ihned od platnosti zákona. Za 6 měsíců jsme na zelené louce dokázali vybudovat robustní systém, který dnes běží zcela bez problémů. A dodrželi jsme všechny termíny. Datové věty jsme zveřejnili již na jaře, testovací prostředí pro vývojáře jsme spustili v červnu a metodika pro podnikatele byla vydána v srpnu - čtyři měsíce před spuštěním 1. fáze. To vše doprovázeno masivní komunikační kampaní, která zahrnovala desítky televizních a rádiových spotů, inzerátů v tisku, stovku odborných akcí po celé České republice, tisíce zodpovězených písmenných i telefonických dotazů a hodiny a hodiny vysvětlování v médiích. Takže zoufalé jsou tady maximálně výkřiky pana Bláhy o tom, jak „nutíme podnikatele k ponižující a zdlouhavé registraci k EET“. Tím asi myslí proces podobný jakékoliv jiné registraci, který s již vyzvednutými autentizačními údaji trvá všeho všudy maximálně půl hodiny a znamená vyplnění nezbytných údajů.

Michal Bláha se ve svém komentáři ohání fakty, o kterých však nemá správné informace. Problematiku e-shopů jsme totiž s jejich zástupci diskutovali celkem dlouho a velmi pružně reagovali na jejich připomínky. Našim cílem je zavést EET plošně, a to bez výjimek, které by narušovaly efektivitu celého systému, na druhou stranu si uvědomujeme nutnost reagovat na specifika jednotlivých oblastí. Proto hledání finálního řešení s e-shopy trvalo možná o trochu déle, nicméně je oboustranným a funkčním kompromisem.

Zkrátka, na nevděčnou roli správce daně jsme si již dávno zvykli, ale vždy budeme bojovat proti pomluvám a lžím, na kterých si někteří staví svoji mediální popularitu.

Martin Janeček

Aplikační služby